Skriftlighed er mange ting – alt afhængig af baggrund, job, interesser, alder – vil det have en bestemt betydning. For alle os der er ansat på en uddannelsesinstitution er det nogenlunde de samme klokker der ringer når vi taler skriftlighed. Vi er alle bekendte med den måde skriftlighed skal tænkes ind i vores egne fag og de fag vi typisk samarbejder med. De fleste af os tænker også på de skriftlige eksamener vi selv gik til eller dem vi sender vores kursister af sted til. Jeg spurgte for nylig min niece som går i 1. G hvad hun forbinder med ordet skriftlighed. Spørgsmålet undrede hende tydeligvis – især når det kom fra en ”gammel” lærer. Hendes bud var at skriftlighed er noget med at aflevere en opgave til læreren som så retter den. Og det var et svar jeg fik mens hun var ved at skrive en SMS til en veninde og den bærbære stod på bordet ved siden af hende med hendes seneste statusopdatering på facebook. Skriftlighed fylder rigtig meget i vores og vores kursisters liv og det er en skriftlighed der har et formål – de bruger skriftlighed til det vi gerne vil have dem til i undervisningen også – at kommunikere et budskab som er relevant for dem.
På en uddannelsesinstitution er der en tradition for at tænke skriftlighed som en skriftlig opgave – en stil, en rapport – eller en større skriftlig opgave. Typisk forbinder vi skriftlighed med nogle bestemte fag og typisk vil vi nævne genrer som rapport, opgave mm. Når jeg har været på besøg rundt omkring på afdelingerne i skriftlighedsbåndet er det også den type skriftlighed jeg ofte støder på – men jeg møder også mange andre typer og det er på den baggrund denne blog er blevet til. Et form for show-room, debat-rum for alle os der synes at skriftlighed er sjovt – og vigtigt.
Bare for at give et eksempel på hvordan arbejdet med skriftlighed kom til udtryk – på et tidspunkt spurgte jeg en kursist i skriftlighedsbåndet hvorfor han ikke deltog i arbejdet og han kiggede på mig som om jeg kom fra det ydre rum. Han fortalte at han var i gang med at finde underlægningsmusik til en præsentation han skulle lave på et tidspunkt – og ganske rigtigt – musikken skulle netop bruges til at skabe stemning og slå tonen an for det arbejde han havde lavet i forbindelse med en tekst han havde læst.
Et andet godt eksempel figurere i denne blog allerede – det er Kirsten Nordlunds arbejde med Eventyr på et af hendes hold på AVU. Her har kursisterne kastet sig over iMovie og produceret nogle enkle korfilm der kun kan blive til hvis der ligger et skriftligt arbejde forud for filmen, f.eks. i form af et resume, et storyboard eller andet.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar