Matematik FED
Inden jeg kommer til mine erfaringer med skriftlighedsbåndet, er jeg nødt til at forklare, hvorfor jeg gør, som jeg gør J
Jeg er i gang med at udvikle et undervisningsmateriale til AVU matematik FED. Det kan både bruges til vores ordinære undervisning og til fjernundervisning. Men da jeg ikke selv har fjernundervisning, afprøver jeg det på mit eget hold.
Eftersom vores kursister skal kunne bruge regneark til den skriftlige (og mundtlige) eksamen på D niveauet, har jeg valgt at fremstille alle opgaverne i Excel. Hvert emne er bygget op med ark, hvor det første indeholder målet med emnet, derefter kommer der et ark med teori, så følger 3-7 ark med opgaver, et ark med ”Tip en 13’er”, derefter er der en afleveringsopgave og til allersidst facitlisten til opgaverne.
(Hvis der skulle være nogle, der er interesseret i at se materialet, som er i afprøvningsfasen, ligger det i Netvuc i Matematik AVU/FVU- Lærersamarbejde).
I forhold til skriftlighedsbåndet er det afleveringsopgaven, der er det interessante. For det er nemlig kun i skriftlighedsbåndet, jeg retter de afleveringsopgaver, eller vi retter dem sammen, og hvis der er fejl i opgaverne, bliver de bedt om at rette dem. Samtidig får jeg en rigtig god fornemmelse af, om kursisterne har forstået opgaven, og om de kan bruge den rigtige terminologi omkring emnet.
Jeg har et skema, hvor jeg krydser af, for hver gang de har afleveret en opgave, og ”Afleveringsstatistikken” er kendt af alle på holdet, så de både selv kan følge med i, hvor vidt de er; men også se, hvor energiske de andre er J.
Efterhånden som vi kommer lidt længere hen i forløbet, har jeg lagt nogle kompetenceopgaver ind som afleveringsopgaver - dem må de lave sammen to og to eller alene, men uanset hvad de vælger, skal resultatet fremlægges mundtligt for de andre i skriftlighedsbåndet.
I vejledningen til matematik står der:
Arbejdet med den ofte skriftlige opgavebesvarelse til retning kan tilrettelægges som en proces, hvor kursisten undervejs i forløbet med afleveringen får rettelser og kommentarer til skriveprocessen. Ligesom udbyttet af rettelserne vil stige, hvis slutretningen ikke står alene, men følges op af yderligere arbejde og evt. genaflevering af bearbejdede opgaver.
En elektronisk besvarelse kan give gode muligheder for videre bearbejdning og redigering og derfor være velegnet til at kvalificere kursisternes skriftlige arbejde. Man kan fx lade et opgavesæt være elektronisk med genaflevering for øje, eller man kan opdele arbejdet med et opgavesæt i forskellige faser, hvor nogle delfaser er elektroniske og genstand for kritik fra lærer eller andre kursister.
så både materialet og afleveringsopgaverne går godt i tråd med bekendtgørelsen.
For ikke at lyde alt for frelst har jeg præcis de samme problemer som alle andre, jeg har ikke 100% fremmøde hver gang - men de, der kommer til matematiktimerne, bliver også i skriftlighedsbåndet.
Så overordnet synes jeg selv, det fungerer rigtig godt, og det giver kursisterne også udtryk for. Om det så giver bonus til maj - det må jo komme an på en prøve.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar